Voer eens een waarderend interview over sterke kanten

1 oktober 2022

Het waarderend interview is een gespreksvorm vanuit de Appreciative Inquiry methode. In dit artikel lees je meer over waarderende gespreksvaardigheden. 

In onze alledaagse werkzaamheden onderzoeken we vaak wat er mis is of mis gaat. Budgetoverschrijdingen, klachten, fouten: allemaal reden tot onderzoek. Ook in functioneringsgesprekken wordt er gekeken naar wat de medewerker niet goed doet. We vergeten te onderzoeken naar wat wél goed gaat.

Wat is waarderend onderzoeken?

Door ruimte te geven in gesprekken over wat er wel gewenst is en wat er wel goed gaat, groeit jouw medewerker in die richting. Met alle betrokkenen ontstaat een gedeeld en scherper beeld van de gewenste toekomst. Daarnaast ontwikkel je meer erkenning voor wat al goed gaat. Dat helpt je in de ontwikkeling van je team of organisatie. Deze manier van benaderen noemen we waarderend onderzoeken. Of Appreciative Inquiry.

Kern van het waarderend interview

De kern is simpel: voer een goed gesprek met jouw medewerker over zijn/haar beste momenten en ga op zoek naar de sterke kanten van die persoon. Deze sterke kanten, character strengths, zijn de positieve en kenmerkende elementen van iemands karakter. Het weerspiegelt de blik van jouw medewerker op de wereld. Het zijn de positieve karaktereigenschappen van de medewerker die hem/haar helpen om met uitdagingen om te gaan en maken dat hij/zij floreert.

Hoe voer je een waarderend interview?

Het waarderend interview begint altijd met de vraag om een positief verhaal:
Kun je me een verhaal vertellen over een moment dat je lekker bezig was? Dat je deed waar je goed in bent, wat bij je past en waar je van geniet?

Geef ruimte zodat jouw medewerker een ervaring beschrijft. Vraag zo nodig door om het verder te verlevendigen en te verduidelijken. Help je gesprekspartner om echt weer in die ervaring te duiken. Het gaat er niet om dat jij als interviewer precies snapt hoe het zit. Je helpt de ander door het verhaal weer voor de geest te halen.

Voorbeeld van een waarderend interview

Nadat je voor dit verhaal de tijd hebt genomen, kun je samen reflecteren. Jij als interviewer kunt aangeven wanneer je de ander zag stralen. Zag je twinkelende ogen, meer armgebaren of plots een grote lach? Dat zijn signalen dat er sterke kanten bij betrokken zijn. Waarover ging het toen? Of deed je gesprekspartner toen iets wat energie gaf? De geïnterviewde reflecteert zelf ook. Wat was sprekend in de eigen ervaring? Waar draait het om, volgens diegene zelf?

Vervolgens kun je de 24 character strengths erbij pakken als hulpmiddel. Deze kunnen helpen om woorden te geven aan wat jullie hebben opgemerkt. Het is een hulpmiddel, voel je niet te verplicht om precies deze woorden te gebruiken. Vraag je gesprekspartner welke sterke kanten echt herkenbaar zijn voor hem/haar.

Een mooie vervolgstap is om samen na te denken over hoe die sterke kanten meer gebruikt kunnen worden. Zo kun je het beste van jezelf en anderen inzetten in alle dagelijkse werkzaamheden.

Laat jouw organisatie groeien met behulp van waarderend onderzoeken. Maak kennis met Appreciative Inquiry via de training Appreciative Inquiry.

Volg onze training Appreciative Inquiry

waarderend onderzoek hand-out

Ook interessant:

Door Matthijs Steeneveld, auteur van o.a. Appreciative Inquiry: waarderende werkvormen voor trainers, teamcoaches en veranderaars.


Pagina delen
Earnie Oudejans

Training Transformationeel Leiderschap en Systemisch Coachen

Bely Voskamp

Training Organisatieontwikkeling met Theory U

Zilveren Kruis

Training Organisatieontwikkeling met Theory U

Gemeente Almelo

Training Transformationeel Leiderschap en Systemisch Coachen

Ilke Tilders

Training Transformationeel Leiderschap en Systemisch Coachen

Anne-Els

Training Transformationeel Leiderschap en Systemisch Coachen

Het Eerste Huis wordt gemiddeld beoordeeld met een 9,2 uit 10 op basis van 458 beoordelingen.
Kom met ons
in contact
Hoe kunnen wij jou helpen in je persoonlijke- of organisatieontwikkeling?
We geven je graag vrijblijvend advies.