Hoe je met minder controle meer effect hebt

Zelfsturing

Vertrouwen geven aan je medewerkers. Elke leidinggevende weet het, slechts weinigen doen het. Het is best moeilijk om los te laten. Maar door te blijven controleren vertraag je je organisatie. Je haalt niet uit je mensen wat er in zit. En bovendien, was je ooit begonnen in deze baan omdat je zo’n energie krijgt van het checken van andermans werk?

Maar let op: medewerkers van vandaag op morgen ‘zo maar’ het vertrouwen geven, is ook niet de weg voorwaarts. Je hebt een organisatie systeem nodig dat te vertrouwen is. Daarna kun je de medewerkers ín dat systeem ook vertrouwen.

Hoe doe je dat?

Er zijn drie belangrijke factoren om te slagen.

Meesterschap. Zorg er allereerst voor dat je goede mensen hebt. Train hen, leid hen op, coach hen, zorg dat ze besten zijn in hun vak. De beste leraar, verpleegkundige, lasser, marketeer of wat voor functie dan ook, doet zijn of haar werk op de allerbeste manier. Mensen die echt goed zijn in hun werk, halen daar ook voldoening uit. Als iemand zijn vak beheerst en dat met plezier uitoefent, kun je vertrouwen geven.

Een tweede factor is Structuur. Ik lees wel verhalen dat vertrouwen geven gewoon een kwestie is van ‘doen’. Dat is het niet. Het is eerder een reden waarom het er meestal niet van komt. Een organisatie is geen vrijplaats; er moet goed werk geleverd worden op een betrouwbare manier. Dat vraagt om een werkaanpak die vertrouwd kan worden. Je wilt een organisatie systeem dat zichzelf kan bijsturen, waar spanningen tot verbeteringen leiden, waar mensen ook de ruimte hebben om zich verantwoordelijk te kunnen gedragen. Dat vraagt om nieuwe overlegvormen, andere besluitmethoden en andere rolopvattingen.

En dan is er Autonomie. Iemand die zijn vak verstaat en werkt in een structuur die betrouwbare resultaten garandeert, kun je vertrouwen geven. Zo’n persoon stuurt zichzelf, neemt verantwoordelijkheid en voelt zich verbonden met de doelen van de organisatie.

Tijd over

De leiding van zo’n organisatie houdt opeens tijd over. Wat voorheen controletijd was, wordt nu motivatietijd worden. Er komt méér tijd voor verbetering, voor klanten, voor plezier en voor dingen die er echt toe doen. Motivatietijd betekent niet alleen tijd om je medewerkers te motiveren. Er komt ook tijd om jezelf te motiveren. Hoeveel tijd neem jij voor jezelf? Een leidinggevende die zichzelf ontwikkelt en ruimte maakt voor zijn hele mens-zijn, is een beter mens. Daar profiteert iedereen van. Jijzelf, je medewerkers, je partner, je gezin, je organisatie, je klanten, je vrienden. Klinkt goed? Welk besluit neem jij vandaag?