Versterk je leiderschap met 3 praktische oefeningen

Hoe vaak komt het voor dat je de tijd voor jezelf neemt? Even bewust stil staat om te luisteren naar de signalen van je lichaam? Juist die momenten leveren inzichten op die je vaak verder brengen. Waardoor je accelereert en de status quo verlaat.

We geven je op deze pagina drie oefeningen uit de training Embodied Learning waarmee je nieuwe inzichten opdoet. Voordat je start met deze oefeningen is het belangrijk om te beginnen met het bewustzijn op jezelf te richten: 

  • Maak het jezelf gemakkelijk. 
  • Haal een paar keer diep adem. 
  • Voel je lichaam. 
  • Oordeel niet, maar neem waar!

De oefeningen worden verdeeld over 3 niveau’s:

  1. Als individu
  2. Op teamniveau
  3. In grote groepen

1. Als individu:

Als persoon ben je voortdurend aan het waarnemen. Via je lichaam krijg je non-stop signalen over wat er speelt. Deze informatie kan je bewust inzetten om meer aanwezig te zijn dan gebruikelijk. Je waarneming is een ingang naar je authenticiteit, je essentie en je kracht. Een oefening om je bewustzijn te vergroten en meer aanwezig te zijn:

Voel hoe je lichaam aanvoelt. 

  • Wat merk je op? 
  • Zijn er plekken die opvallen omdat ze gespannen of juist ontspannen aanvoelen?
  • Let vervolgens op je schouders- zijn ze los? 
  • Voel dan je borst en daarna je buik. Ontspan die zoveel mogelijk. 
  • Laat uiteindelijk je aandacht rusten op je ademhaling. Misschien kan je die wat meer ruimte geven. 

Als je dit een paar minuten hebt gedaan, word je dan bewust van wat het overleg teweeg brengt in je lichaam.

  • Welke sfeer proef je?
  • Wat neem je waar?
  • Je kunt dit tijdens een vergadering meerdere malen doen. Je zal gaandeweg merken dat je meer volledig aanwezig bent dan gebruikelijk. 

2. Op teamniveau:

Een team is continue in verandering. Veranderingen die kunnen worden waargenomen als een choreografie. Je kan oefenen om de steeds veranderende dynamiek in een team waar te nemen en zodoende leren om vrij te bewegen in een groep.

Let de komende tijd op de lichaamshouding van je teamleden:

  • Welke bewegingspatronen neem je waar?
  • Wat drukt de groep uit?
  • Wie zijn voortrekkers, initiators, wie volgen?
  • Wie leunt achterover?
  • Wat is je eigen rol in het team? 
  • Wie is ontspannen aanwezig? 
  • Welke gebaren worden er gemaakt? 
  • Wat spreekt er uit de gezichtsuitdrukking van de teamleden?

3. In grote groepen:

Een grote groep heeft een enorme potentie. In zo’n groep kan je je ongemakkelijk of overweldigd voelen. Maar je kan ook de zelfsturende kracht van de gezamenlijke beweging ervaren.

Oefen op een drukke plek zoals een station of een vliegveld: samen met een heleboel anderen ben je op weg naar een doel.

Wees bewust deel van het geheel.

  • Hoe sta je of hoe beweeg je?
  • Wat neem je waar?
  • Welk ritme ervaar je?

Geniet van het ritme en de power van een groot bewegend organisme.

Wil je ontdekken wat Embodied Learning nog meer te bieden heeft en leren hoe je mensen in contact brengt met diepgaande inzichten? Kijk dan eens bij onze trainingen Training Embodied Learning of Coachen met Theory U

Bekijk ook: