Adresseer je boodschap

Eerder beschreven we het belang van de ik boodschap in communicatie. Veel mensen spreken over ‘je’ terwijl ze ‘ik’ bedoelen. Het maakt hun zin een stuk zwakker dan wanneer ze in de ik-vorm zouden spreken. Ik vraag me wel eens af of het (onbewust) gedrag is waarmee de spreker wegblijft van zijn eigen commitment of betrokkenheid. Door het namelijk wat algemener te houden, kun je altijd nog onder je eigen woorden uitkomen. Adresseer je boodschap als je effectiever wilt communiceren

Zorg dat iemand zich aangesproken voelt 

Een jonge medewerker die nog maar net begonnen is in zijn nieuwe baan, is met een klant die een klacht heeft in gesprek. De senior medewerker volgt het verhaal en is van mening dat haar collega de klant te weinig aan het woord laat. Na afloop zegt ze: ‘ja, het is toch altijd wel belangrijk om die klanten hun verhaal te laten doen’. In algemene zin is dat zo. Maar de jonge collega zal zich niet aangesproken voelen en het als feedback ervaren. Hoe wel?

‘Ik hoorde je met die klant spreken. Wil je de klant de volgende keer meer ruimte geven om zijn verhaal te doen? Je mag meer stilte inbouwen zodat de klant zich ook echt gehoord voelt. Je was te veel aan het woord.’

Niemand voelt zich aangesproken

In de vergadering merkt de voorzitter dat niet iedereen de stukken goed heeft gelezen. Hij zegt: ‘het zou toch beter zijn wanneer we allemaal vooraf de stukken goed bestuderen’. Een mooie oproep. Iedereen zal het met deze bewering eens zijn, maar niemand wordt aangesproken.

Een andere variant die ook niet erg effectief is, kennen we ook allemaal: ‘Het zou fijn zijn wanneer we allemaal vooraf de stukken goed bestuderen’. Ook deze uitspraak is waarschijnlijk echt waar. Maar het gaat over jou en niet over hen. Beter zou het zijn om te zeggen: ‘Willen jullie de volgende keer de stukken lezen voor de vergadering begint.’

Adresseer je boodschap

Geef je boodschap een ontvanger mee. Adresseren doe je door geregeld het woord jij of jullie in je zinnen op te nemen in jouw communicatie. Spreek de ander echt aan en maak duidelijk wat je van hem of haar verwacht.

Andere effectieve communicatie principes

goede feedback geven hand-out

Kom met ons
in contact
Hoe kunnen wij jou helpen in je persoonlijke- of organisatieontwikkeling?
We geven je graag vrijblijvend advies.