Consent besluitvorming

Besluitvorming kan bij vlagen smakeloos en tijdrovend zijn. Het kan anders. Gebruik onze specialiteit van het huis, een smaakmaker die het besluitvormingsproces lekkerder maakt. Consent besluitvorming: niemand heeft bezwaar.

In dit artikel laten we zien hoe consent de smaak verbetert: besluiten worden op smaak gebracht met input van verschillende medewerkers. Je ontdekt hoe een vleugje vernieuwing het totale besluitvormingsproces in jouw organisatie verandert.

Voordat we dieper ingaan op de kracht van consent besluitvorming, staan we eerst stil bij de uitdagingen waar organisaties vandaag de dag mee te maken hebben. Dit is namelijk precies de reden waarom je met consent zou moeten werken.

Yesterday is history, tomorrow’s a mystery…

In de gemiddelde organisatie weet je nooit wat er morgen gaat gebeuren, maar je wilt wel dat de organisatie zich aanpast aan de omgeving. Dit kun je doen door het schrijven van een uitgebreid en breed besproken plan, maar hier gaat de wendbaarheid vaak mee verloren. Tegen de tijd dat de plannen worden geïmplementeerd, zijn deze vaak alweer achterhaald.

Kijkend naar wat er gisteren is gebeurd en hoe je hier morgen mee omgaat, vraagt vandaag om een werkbare oplossing. Je bent op zoek naar iets waar je direct mee aan de slag kunt. Hierom gebruiken we bij zelfsturende organisaties altijd consent, in plaats van consensus.

Consent besluitvorming: van iedereen akkoord naar geen bezwaar

Het klinkt als een klein verschil: van consensus naar consent. Van iedereen akkoord naar niemand heeft bezwaar. Het leidt daarentegen tot grote verschillen in de implementatie. De mogelijkheid om tot een uitkomst te komen bij niemand heeft bezwaar is véél groter dan bij iedereen akkoord. Met deze kleine stap vergroot je de kans om tot een werkbare oplossing te komen gigantisch. Een oplossing waar je mee verder kunt.

In de praktijk werkt consent besluitvorming als volgt:

  • Iemand in de organisatie ziet een kans voor een verbetering en dient hiervoor een voorstel in.
  • Collega’s stellen vragen: begrijpen zij het voorstel volledig?
  • Na de vragenronde mogen collega’s inhoudelijk op het voorstel reageren. “Ik denk dat het waardevol is om zus en zo mee te nemen in je voorstel”, of “het lijkt me logischer om A aan te passen naar B”.
  • Het team weet meer dan één persoon, waardoor degene die het voorstel heeft gedaan de meest waardevolle input gebruikt en zijn voorstel aanpast. Het voorstel wordt beter.
  • Er zijn geen bezwaren. De teamleden voelen zich gehoord en degene die het voorstel indient heeft zijn gewenste oplossing. Sterker nog, deze is vaak beter geworden.

Toch een bezwaar, wat nu?

Mocht er continu een bezwaar blijven komen, stel de bezwaarmaker de volgende vraag: “Wat is de kleinst mogelijke wijziging die het bezwaar weg zou nemen?”. Anderen mogen hierbij helpen. Wacht niet tot iedereen het met elkaar eens is, maar stel bij elk idee steeds twee vragen. Aan de bezwaarmaker: “Zou dit jouw bezwaar wegnemen?”, en bij de indiener: “Sta jij nog steeds achter je voorstel?”. Je zult zien dat 99% van de voorstellen hiermee wordt geaccepteerd.

Een snelle en effectieve smaakmaker

Omdat de wereld om ons heen zo snel verandert, is het belangrijk om snel en effectief beslissingen te nemen. Consent, in plaats van consensus, biedt een werkwijze waarbij iedereen bijdraagt, vragen stelt en reageert. Dit leidt tot een hoge mate van flexibiliteit en betrokkenheid van het personeel. Wel zo handig, als je vandaag wilt reageren op de veranderende wereld/niet weet wat er morgen gebeurt.

Kom met ons
in contact
Hoe kunnen wij jou helpen in je persoonlijke- of organisatieontwikkeling?
We geven je graag vrijblijvend advies.